Water­schap, vind gehoor voor je belang­rijke werk


Bereik en zicht­baarheid van water­schap vergroten

20 november 2024

Het algemeen bestuur,

gehoord de beraadslaging,

Constaterende dat:

  • Alle waterschappen voor de uitdaging staan om personeelstekorten tegen te gaan.
  • De waterschappen als overheidsorganisatie belangrijk werk verrichten.
  • Uit onderzoek blijkt dat jongere generaties maatschappelijk nuttig werk willen doen.[1]
  • Onderzoek laat zien dat kiezers van alle leeftijden nauwelijks weten wat het waterschap doet en wie er in het bestuur zitten. Onbekend maakt onbemind én onbemensd.[2]

Overwegende dat:

  • Het werk van het waterschap door een scala van redenen snel aan urgentie wint, en juist daardoor ook sterker door burgers in de portemonnee gevoeld gaat worden.
  • Communicatie richting de buitenwereld van cruciaal belang is, aan de ene kant om uit te leggen waarom we doen wat we doen, en tegelijkertijd te tonen dat we precies daarom een buitengewone werkgever zijn voor wie het verschil wil maken.
  • Social media en andere niet-traditionele kanalen ten volle benut moeten worden om een zo breed mogelijke groep geïnteresseerden aan te spreken.
  • Het Algemeen Bestuur hierin ook zelf een rol heeft, iets waar de overgenomen motie ‘Open deuren’[3] toe opriep - onder meer met het pleidooi voor het ontwikkelen van een communicatiestrategie om de zichtbaarheid van het bestuur te vergroten. Bij een volwassen democratie hoort toegankelijke communicatie over wat het bestuur doet.

Verzoekt aan het Dagelijks Bestuur:

  • In 2025 de communicatie met de buitenwereld een creatieve impuls te geven door te zoeken naar ‘out of the box’-manieren om onze inwoners en potentiële werknemers beter te bereiken. Daarbij ook te overwegen of het team contentcreatie kan worden uitgebreid, eventueel door mensen ‘vrij te spelen’.
  • Als suggesties aan communicatie de volgende tips mee te geven:
    • Moderne kanalen zoals YouTube, Instagram en LinkedIn steviger te benutten voor employer branding, bijvoorbeeld door middel van pakkende filmpjes die mensen laten zien waaruit het dagelijkse werk van onze organisatie bestaat.
    • Op onze social media ook het Algemeen Bestuur vaker in de spotlights te zetten.
    • Algemeen bestuurders en burgerleden op weg helpen om zelf meer gebruik te maken van sociale media om inwoners te bereiken en hun bereik te vergroten, bijvoorbeeld door middel van een door iedereen gedeelde hashtag.
    • Ons als partner vaker te verbinden aan initiatieven en evenementen die onze zichtbaarheid vergroten als werkgever voor ambitieuze jongeren.
    • Gebruik te maken van populaire podcasts die een link hebben met ons werk en die geluisterd worden door mensen die wij normaal minder goed bereiken, bijvoorbeeld door aan te sluiten als gast/deskundige. Daarbij ook te overwegen of de eigen podcast voor een breder publiek een vervolg moet krijgen.
  • Voor een meer zichtbare communicatiestrategie informatie in te winnen bij onze collega-waterschappen in Noord-Brabant en gemeenten uit ons gebied.[4]

en gaat over tot de orde van de dag.

Ondertekening en naam:

Cynthia Pallandt

Ludo Maas

PARTIJ VOOR DE DIEREN
 

[3] Deze motie stond op 26 april 2023 op de agenda en is uiteindelijk niet ingediend, maar wel besproken in de rondvraag en door de dijkgraaf omarmd.

[4] De Dommel is op dit moment bezig met nieuw communicatiebeleid voor de komende jaren, onder de naam: ‘Focus op watertransitie: van beweging naar actie’. Gemeenten als Breda en Tilburg runnen een social-media account voor hun raden.


Status

Aangenomen

Voor

BBB, AWP, OWP, Waterbreed, Ons Water, Natuur, Ongebouwd, Partij voor de Dieren, 50PLUS, VVD, CDA, PvdA, Water Natuurlijk

Tegen